Reality check

Compromisul ca mod de viata

Am observat ca majoritatea celor cu care intru in contact sustin compromisul ca mod de viata, pe principiul “mai lasa si tu de la tine” sau “fa-te ca nu observi”, pentru atingerea scopului final. Ideile clare, concise si directe nu mai sunt apreciate, si nu stiu daca au fost apreciate vreodata.
Trebuie sa recunosc ca de multe ori ma gandeam si eu la profitabilitatea compromisului, insa de fiecare data nu reuseam decat sa-mi reconfirm ca de fapt acest compromis nu-l fac cu alte persoane, situatii sau decizii, ci de fapt este un compromis cu mine insumi. Si pentru ce?
Am vazut zilele trecute un film in care viata era descrisa ca un simpu “carusel”, cu urcari si coborari periodice, insa doar un carusel in care acele ascensiuni si decaderi erau planificate si decise de altii, mereu in acelasi ritm, mereu pe acelasi traseu. Cred ca este evident ca multi dintre cunoscutii nostri aleg viata in acel carusel, unde marile alegeri si decizii sunt hotrate de altii, ramanand la latitudinea lor doar sa se bucure cand sunt sus, si sa se panicheze inutil cand sunt jos. Pentru ei este mai comod, crezand ca lasandu-se in voia caruselului vor avea linistea necesara de a-si urmari nestingheriti planurile. Insa acestia tind sa uite ca marile realizari nu au loc in spatii “protejate”. In momentul in care cineva se trezeste si doreste sa se avante in lumea din afara acestui circ, este culpabilizat si ridiculizat de cei care se bucura de falsul confort de care beneficiza.
Pentru cei ce stiu, am facut o schimbare majora in viata mea si a familiei mele schimbandu-ne localitatea de domiciliu in cu totul alta zona a tarii. Am renuntat la acel fals confort ca ii aveam pe parintii nostri aproape, ca aveam locuri de munca stabile, ca ne-am familiarizat cu specificul locului, si multi alti “ca”… Toti cunoscutii mei au avut grija sa ma intrebe printre altele cat voi castiga acolo unde ma voi duce. Acum ca am ajuns imi dau seama ca intrebarea era pusa cat se poate de aberant, intrebarea la care ma asteptam fiind: “Ce vei castiga”. Raspuns: liniste si incredere. Liniste pentru ca nu mai sunt in zona de actiune a gandurilor mai mult sau mai putin binevoitoare ale celor pe care i-am cunoscut, si incredere deoarece inca o data mi-am demonstrat ca orice decizie calculata pe care mi-o asum poate fi incununata de succes.
Mi s-a spus de multe ori ca “gura spurcata” (si nu in sensul bun sugerat de Rebecca) pe care o am, ma va face sa pierd multe in viata. Si am pierdut intr-adevar, am pierdut prieteni prefacuti, am pierdut job-uri deplorabile, am pierdut tot ceea ce trebuia sa nu fi avut de la bun inceput.
Compromisul …. cine l-o fi inventat. Uitam adesea ca e cineva deasupra nostra caruia nu-i pasa de castigurile noastre marunte, si de modul in care ne-am petrecut viata obtinandu-le.

December 11, 2007 - Posted by | Uncategorized

1 Comment »

  1. Ca sa nu aglomeram blogul Amei (sau al lui Ama?…) am venit aici.

    Daca am inteles eu bine, tu spui asa: indiferent de intentia celui care o primeste, o fapta buna e o fapta buna. Macar ca scapa o fiinta umana de raul facut de alte fiinte (umane?) la lasarea serii.

    Din punctul meu de vedere, aceasta este o atitudine gresita, pentru ca incurajeaza exact ilegalitatea pe care (eu cel putin) o doresc extirpata, alaturi de multe altele, din lumea in care traiesc. Daca vrei un echivalent, sa luam clientii prostituatelor: este bine sa frecventam prostituate, in ideea ca le mai scapam de bataile pestilor?

    Poate (sigur) exista alte categorii de ilegalitati, mai periculoase si mai flagrante. Ramanand insa la principii, orice gest facut pe drumul catre respectarea legii este la fel de binevenit. Iar eradicarea incalcarilor legii incepe de la infractiunile marunte, nu neaparat “de sus” (daca nu ma crezi, cauta statisticile criminalitatii din New York in legislaturile lui Rudolph Giuliani; el a implementata politica de “toleranta zero” in oras, incepand de la neplata parcarii – de exemplu aici.).

    Comment by Catalin Blaga | December 12, 2007 | Reply


Leave a Reply

