Reality check

Din Moldova in Banat …

E ciudat. Nu am crezut nicicand ca voi fi preocupat de “aclimatizare”. Mi se parea totul simplu, la urma urmei e tot un oras, unde locuiesc in mare parte tot oameni, cu strazi, cu blocuri, cu masini, cu “cetateni” mai mult sau mai putini civilizati, in final, cu bune si rele.
Insa observ ca e oarecum altfel, si nu e vina localitatilor, ci e vorba de perceptie. In Iasi, totul avea un sens, caci stiam tot, aveam amintiri nenumarate legate de fiecare cm patrat din acel oras, existau expresii in limbajul comun gen: “mergem la magazinul “x””, “mergem pana la Palatul Cultuii”, “venim acasa”, “pizza de la “x” nu se mai face cum era odata”, etc. Ceea ce vreau sa spun e ca acolo totul avea un sens, nu existau doar magazine, strazi, locatii, persoane etc. in sens general, erau personalizate. Aici e ciudat, mersul la magazin sau la supermarket, plimbarile prin oras, mersul la o “citro” (care nici acum nu stiu ce inseamna)🙂 , curatenia in casa etc. etc. sunt simple sarcini, un fel de “to do list”. De fiecare data dupa vreo activitate de orice natura ma surprind gandindu-ma la expresia “ok, si acum ce fac?”.
La fel, pentru mine momentan nu au nici un inteles notiunile de “Piata 700” (despre care nici pana azi nu am putut afla de ce se numeste asa, si de ce nu Piata 756 …), “merdenele”, “ocico”, etc. Nu am inteles de ce trebuie sa zic “cafa” in loc de “cafea”, nu am inteles de ce am auzit de mai multe ori “firobus” din moment ce am vazut si in statiile de aici ca scrie tot “troleibuz”, si multe alte exemple care nu-mi vin acum in minte, si nici nu incerc sa le rascolesc premeditat.
Am ascultat sau citit si numeroase controverse privind “calitatea”, capacitatile, nivelul de educatie si alte trasaturi pe care le atribuie banatenii moldovenilor, insa trebuie sa-mi recunosc aici inferioritatea si sa ma declar incapabil de a trata un astfel de subiect josnic.
Sunt moldovean in Banat, si pe de o parte ceva ma impiedica sa-mi asimilez caracterizarea de viitor banatean, iar pe de alta parte nu vand rostul de a ramane fixat pe ideea de moldovean. Nici nu ma ajuta nici nu ma incurca insa. Cred ca notiunea care mi se potriveste, dintr-o perspectiva mai abstracta, este cea de apatrid.
Pentru a nu creea confuzii, trebuie sa precizez insa ca venirea aici s-a petrecut in baza unui plan foarte bine pus la punct, si nu neaparat din punct de vedere al actiunilor, si mai mult al aspiratiilor. Deci, nu cred ca (voluntar) ma voi mai intoarce in Iasi, din moment ce obiectivele pe termen scurt fixate pentru venirea in Timisoara au fost atinse si in mare parte depasite. Insa, am simtit nevoia de a-mi exprima gandurile in scris, poate asa ma inteleg mai bine.
Atept cu nerabdare ziua in care, la intoarcerea de la servici spre locuinta mea “flotanta”🙂 din Timisoara, voi spune involuntar “Ma duc acasa!”.

January 19, 2008 - Posted by | Uncategorized

11 Comments »

  1. Tre’ sa mergi la cofe sa mananci o praji, eventual o inghe! Nu uita sa pui vegeta in supica! Ceau, ceau!

    Comment by rebeccamohl | January 19, 2008 | Reply

  2. O sa vina invariabil si ziua aia.

    Si eu am trecut prin aceasta “aclimatizare”…de fapt nu stiu daca sunt total aclimatizata ;))

    Am povestit si eu destul de recent despre asta http://ama2675.blogspot.com/2007/09/sentimentul-de-apartenenta.html

    si dupa atatia ani nici eu nu stiu de ce e Piata 700.

    si am intrebat si e ceva cu atestarea de 700 de ani a Timisoarei😉

    Comment by ama | January 20, 2008 | Reply

  3. Este de apreciat faptul ca ai lasat tot in urma si ai plecat. Sunt convinsa ca astea sunt niste detalii peste care o sa treci si cu care o sa te obisnuiesti.

    Plus ca Timisoara este un oras frumos. Si oamenii de acolo sunt la fel.

    Bafta!

    Comment by ines | January 20, 2008 | Reply

  4. @Rebecca: cred ca in ritmul asta am nevoie de un dictionar. Dilema mea este: este “ceau” sau “ciao”? Si ce simbolizeaza? Pa, la revedere, buna ziua, salut, etc?
    @ama: ma bucur sa aflu ca nu sunt singurul care a experimentat starea de “aclimatizare”. Cred ca am sa scot o carte intitulata “Misterul Pietei 700”. Am citit si postarea ta … si trebuie sa revin cu comentarii neaparat, de indata ce merg “in sus” spre casa.🙂
    @ines:multumesc pentru incurajari. Stiu ca Timisoara este un oras frumos, insa sunt inca la capitolul de analiza a locuitorilor sai. Patram legatura, si poate mai aflu si eu ceva detalii …

    Comment by flpmihai | January 20, 2008 | Reply

  5. Este CEAU si daca-l spui de cat mai multe ori e perfect. Am observat la bucurestenii cu care am fost in concediu ca nici macar nu se mai salutau, treceau direct la subiect. Nu-i cazul la timisoreni; cand te intalnesti cu cineva zici “Ceaaaaaaaaaaaaauuuu” asa bucuros si surprins legat de “ce mai faci?”. Nu importa neaparat ce mai faci, e important sa adresezi intrebarea. Pe la mijlocul discutiei zici “Na hai ca tre’ sa plec, ceau” dar interlocutorul mai are 100 de subiecte de discutat asa ca e un “Ceau” irosit tehnic. Abia cand ai intarziat la lucru, ai pierdut tramvaiul, etc va luati un soi de la revedere “Ceau, ceau, mai vorbim”. Daca nu-i de cel putin doua ori o sa trezesti suspiciuni “esti suparat pe mine?! Nu de alta dar data trecuta mi-ai zis doar un ceau la plecare…” Asta-i varianta personalizata… Am scris mai demult un post despre cum ne place s-o lalaim la telefon si cum o discutie tine exagerat de mult. Ghici cati dintre prietenii mei s-au suparat: TOTI! Si acum mai imi aud “hai ca nu te mai tin, nu de alta, dar nu vreau sa te deranjez…” cu zambet sarcastic pe mufarina. Ce sa ne faci? Ce ne maiiiii placeeeeeee vorbariaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, ceau ceau

    Comment by rebeccamohl | January 21, 2008 | Reply

  6. Stie careva unde se pot tine cursuri de “banatenism” si cam cat costa un “full training”? Cred ca voi avea nevoie. Ori daca nu, am sa tin eu cursuri de “Comunicare in dialect pur moldovenesc”. Astept inscrieri. Tarife promotionale pentru primii 20 inscrisi.🙂

    Comment by flpmihai | January 22, 2008 | Reply

  7. Se numeste Piata 700 pentru ca in momentul inaugurarii ei se implineau 700 de ani de atestare documentara a Timisoarei.Hai ceau sau ciao merg amandoua

    Comment by Anonymous | September 29, 2008 | Reply

  8. Curs de banatenism canci. Se invata de acasa, din familie.

    In alta ordine de idei, daca vrei sa te simti banatean, doua chestii simple: invata sa ai cuvant (nu implic ca n-ai, doar ca nu te cunosc, asa ca n-am de unde sti). Vezi ca asta la banateni e o chestie grava. Cand zici ceva, indiferent ce, nu zici pe o zi, o luna, un an sau zece. Zici pe viata – cel putin pe viata. Si oricat de greu ti s-ar parea de crezut, lumea te tine minte. In caz ca nu te tii de cuvant, n-o sa-ti zica nimeni nimic, dar toata lumea va sti, si vei capata o stampila pe frunte de care nici macar nu vei fi constient.

    A doua chestie ar trebui sa fie mai simpla pt. un moldovean (experienta mea e ca moldovenii nu-s musai cei mai consecventi oameni de pe pamant, dar de muncit stiu sa munceasca): strange avere cu care sa te poti lauda – "fali". In momentul in care ajungi sa ai cu ce te fali, vei fi probabil 90% adoptat.

    Plus ca satisfactia asta de adunat o gospodarie, de pus la punct, de facut tot ce e omeneste posibil pt. o viata tihnita cu mainile tale, nu cu ale altuia, e poate o chestie care iti va aduce mai aproape de intelegere simtamantul de a fi banatean.

    Un loc interesant unde mai poti intreba despre ce inseamna sa fii banatean: http://www.poli.tm.ro/forum/viewtopic.php?f=87&t=4480&st=0&sk=t&sd=a

    In alta ordine de idei, cred ca e complet aiurea sa negi influenta profunda, de nesters, pe care o are asupra individului mediul cultural si social in care creste. Asa ca daca n-ai crescut pe maidan, fara parinti care sa te educe (ceea ce nu cred – din astia de obicei n-au aplecare spre blogging), moldovean te-au facut toate cele ce te-au inconjurat de copil si moldovean o sa fii toata viata. Nu vad de ce asta te-ar face trist – in mod evident moldovenii si banatenii au sisteme de valori cel putin partial diferite, ar fi cre' ca traumatic pt. tine sa te faci banatean si sa omori vana aia de moldovean ce a crescut in tine de mic copil. Din cauza asta, eu cred ca va fi extrem de trista pt. tine ziua in care, in Timisoara fiind, vei constata ca "mergi acasa" dupa lucru.

    Comment by Anonymous | October 19, 2008 | Reply

  9. @Anonim: Multumesc pentru timpul petrecut pe blog, si mai mult decat atat, multumesc pentru cele cateva idei referitor la “banatenism”.
    In mare parte consider ca ai dreptate, insa cred ca se impun unele corectii, cel putin din punctul meu de vedere.
    In primul rand, referitor la “invata sa ai cuvant”, consider ca cel putin momentan acest aspect nu reprezinta o problema, deoarece cer si ofer la randul meu acelasi grad de incredere reciproca. Ce am observat insa in Timisoara (adica in micul cerc de cunostinte pe care mi l-am creat), e ca problema nu e ca nu am cuvant, si ca promisiunile, gandurile, aspiratiile si planurile personale nu coincid mereu cu ce se asteapta de la mine din punct de vedere “social”. Pentru a exemplifica, daca “se hotaraste” ca astazi “se merge la o bere”, reactiile sunt dintre cele mai adverse cand refuz, sau modific planurile, sau mai rau, de ruinez. Oricum, concluzia este ca am cuvant, insa nu imi place sa imi creez obligatii pe seama celor asumate de altii. La urma urmei, asta face parte din caracterul meu, si odata clarificat acest aspect, totul e ok.
    Referitor la a doua idee pe care ai exprimat-o “strange avere cu care sa te poti “fali””, din pacate imi creeaza o oarecare indignare cuvantul “fali”. Surprinzator pentru altii, am reusit aici in Banat sa realizez tot ceea ce altii ar considera fundamentul unui “nivel mediu de trai”, si toate acestea pe cont ptopriu, sau mai bine spus pe “conturi proprii” – eu si sotia.🙂 Insa cu “falit-ul” nu sunt absolut deloc de acord, si imi pare rau sa o spun, asta nu imi place deloc aici. Totusi din fericire pentru mine, aceasta trasatura timisoreana nu-mi aduce cu nimic atingere. Lauda in general mi se pare o indeletnicire foarte jalnica, e ca si cum tu nu ai fi capabil sa te bucuri de ce ai realizat, si ai nevoie de aprecierile celorlalti. Nu zic ca nu iti ofera o stare de bine, insa consider ca nu sunt multi cei care se bucura sincer pentru tine in momentul cand realizezi ceva. (Ai fi surprins sa vezi cum au reactionat unii cand au aflat ca nici dupa 8 luni de la venirea mea aici, am realizat ce am realizat…)Oricum, nu vreau sa insist prea mult asupra acestei idei – nu-mi place si gata.
    In legatura cu statutul meu de moldovean in Banat, acum lucrurile s-au mai cristalizat, si nu mai sunt prins undeva intre doua “teritorii”. In sfarsit, m-am autodefinit in noua conjunctura, si sunt doar moldovean cu domiciliul in Banat.🙂 Cat despre “acasa”, cred ca am mai mentionat pe undeva aceasta idee: Acasa este acolo unde ma re-intalnesc cu sotia la sfarsitul fiecarei zile.
    Ne mai auzim.

    Comment by flpmihai | October 19, 2008 | Reply

  10. Mihai, tema pe care ai abordat-o e de o sensibilitate maxima. Ca un moldovean autentic cu domiciliul in zona de vreo 25 de anni, iti pot spune ca banatenii sunt mai xenofobi decat par la prima vedere. Desi profesional aici m-am realizat, niciodata nu m-am considerat altceva decat un moldovean/bucovinean stabilit departe de casa. Cu toate rautatile si insinuarile celor care n-au iesit pana la Sacalaz, darminteri pana la Voronet…
    http://gilas.weblog.ro/
    Pe de alta parte, trebuie sa-ti spun ca moldovenii din Banat au o asociatie foarte puternica. De altfel, in 22 noiembrie sarbatorim 90 de ani de la unirea bucovinei cu tara. Vrei sa vii? 0723/791670

    Comment by Gilas | November 3, 2008 | Reply

  11. Multumesc … daca vorbele tale sunt sincere. Asta este partea negativa a internetului, ca nu stii cine iti scrie sau cu ce ganduri.
    Din experianta mea de pana acum, am vazut si o multime de moldoveni prosti, si o multime de banateni la fel de prosti. Partea surprinzatoare intr-adevar este ca am observat “cantitati” similare de specimene, numai ca in Moldova in decurs de 27 de ani, iar aici in doar 1 an.
    Indraznesc sa testez totusi credibilitatea celor afirmate de tine, cerandu-ti daca-mi este permis un site al respectivei asociatii, sau orice link in masura sa-ti sustina afirmatiile.

    Cu scuzele de rigore, scuza-mi lipsa de incredere, insa … suntem pe www.

    Ne mai auzim.

    Comment by flpmihai | November 3, 2008 | Reply


Leave a Reply

