Reality check

Antisocial versus nesociabil

Se cuvine pentru evitarea oricarei neclaritati, definirea termenilor mentionati in titlu, si cum eu nu ma consider in masura sa-I definesc am sa apelez la sursa general recunoscuta in domeniu, si anume DEX-ul.
Antisocial = adj. Care se abate de la regulile de bună convieţuire în societate, care constituie o primejdie pentru societate.
Nesociabil = adj. Căruia nu-i plac relaţiile cu semenii săi, care leagă greu prietenii; necomunicativ.
Poate cineva ratacind pe acest blog se intreaba de ce tocmai acest subiect. Raspunsul e simplu: am fost numit de multe ori, de prea multe ori poate, antisocial.
Desi nu sunt anti-social (vezi definitia de mai sus), merita luata in discutie si aceasta ipoteza. “Reguli de buna conduita in societate” … funny, cum ar zice un mare poet contemporan in viata. Ce inseamna conduita buna, si cine este acea societate? Pentru termenul de societate sunt in principal doua acceptiuni general acceptate: 1. Comuniune de oameni asociati din principii economice; 2. Comunitate. Cred ca suntem de acord ca aici e vorba de comunitate. Bine, insa, din ce am citit eu, regulile de buna conduita sunt un set de reglementari mai mult sau mai putin clar statutate, generate de societate pentru o convietuire in armonie a tuturor membrilor societatii.
Bine, dar eu nu fac parte din societate? Daca nu, atunci nu am nici o obligatie sa ma supun regulilor acesteia. Insa daca da, nu-mi amintesc sa-mi fi cerut careva parerea referitor la regulile acestea. Atunci care “societate” a decis in numele meu? Cine sunt membrii de vaza ai societatii care isi permit sa decida in numele meu si pentru mine cum sa traiesc in armonie?
Totusi in concluzie, pana imi fac mai mult timp sa tratez acest aspect ce tine de “social”, recunosc ca ma supun acestor reguli, si nu cred ca m-ar caracteriza notiunea de “anti-social”, desi recunosc ca mi-ar face placere. Nu scuip pe strada, nu injur in tramvai, nu ascult muzica pana il surzesc pe cel de langa mine, nu mananc minuni din Piata 700 in mijloacele de transport in comun, nu umblu nespalat prin lume, nu vorbesc urat cu necunoscutii, nu ii privesc cu dispret, nu traversez “pe rosu”, nu injur cand sunt la volan si lista ar putea continua, insa din pacate, lista este preluta din experienta mea cotidiana in acest Banat (fara insa a generaliza). Pentru clarificare, am dat exemplul Banat, pentru ca acum aceasta este “societatea” in care convietuiesc si eu. Atunci, ceva nu e in regula. Aceasta este societatea care decide pentru mine? Acestea sunt regulile de “buna conduita” stabilite, si pe care trebuie sa mi le insusesc? Sunt total in ceata …
Sa trecem la al doilea termen – nesociabil. Presupun ca cei care isi permit sa ma catalogheze, la asta se refera. Sau nu? Din cate stiu, si experienta mi-o confirma, imi plac relatiile cu semenii mei (adica sa-mi semene cat de cat, nu doar datorita faptului ca fac parte din acelasi regn), leg destul de usor relatii (ma abtin sa folosesc termenul de prietenii caci e un termen prea profund luat prea adesea in gluma), si in cele din urma, ma consider destul de comunicativ, chiar peste medie. Atunci, cum ramane pana la urma? Sunt sau nu nesociabil? Nu mai inteleg nimic.
Sa va explic putin cum vad eu atribuirile acestea de apelative, indiferent ca e vorba de anti-social sau nesociabil.
De cele mai multe ori, aprecierea este total subiectiva, si la fel, in majoritatea cazurilor, este si oarecum rautacioasa. In mentalitatea unora, nesociabil este echivalent cu anti-social, si reprezinta simplu refuzul meu de a actiona conform asteptarilor lor, ori refuzul meu de a participa la evenimente la care participa ei. Atat, si nimic mai mult. Poate acesti oameni cred ca ei reprezinta societatea. Se poate.
Partea buna este ca spre disperarea multora, am un caracter destul de independent si nu ma intereseaza aproape deloc de caracterizarile lor. Independenta care ma caracterizeaza nu se manifesta prin nesupunere, neconformism etc, ci doar printr-un comportament in conformitate cu pareri si norme de conduite personale, care in primul rand sunt asumate.
Se pare ca anumiti termeni sunt utilizati cu prea mare usurinta, in necunostinta de cauza, cu iz tendentios doar pentru a exprima opinii subiective. Ne consideram adesea critici, judecatori, moralisti, cand de fapt, avem doar o parere.
Cred ca societatea acesta care stabileste normele de buna conduita are o problema … sau mai multe. Ceea ce e bine, ca am ce observa, am la ce medita, si in final, am ce scrie pe minunatul blog.
Ne mai auzim.

June 10, 2008 - Posted by | Uncategorized

5 Comments »

  1. Interesant, ca m-am regasit intr-o oarecare masura in articolul acesta.
    Din cate mi-as permite eu sa imi exprim parerea despre acest subiect, si din cate te cunosc eu… as fi deacord cu adj. ANTISOCIAL. Dece ? nu petru ca scuipi pe strada (ca nu te-am vazut eu asta nu inseamna ca nu o faci ) sau stiu eu mai ce prin piata 700, ci pentru ca nu iti place sa convietuiesti in societate. O faci de nevoie. In ceea ce priveste “constituie o primejdie societatii” – in momentul in care 10 oameni or sa voteze pentru dreapta, probabil tu o sa mergi in stanga.
    Nu ca montezi o bomba, ci ca nu o sa faci parte din ea din. simplu.

    Cu nesociabilul – nu cred ca te caracterizeaza. Asa cum ai descries si tu mai sus, de vorbit iti place sa te auzi (bine na, sa vorbesti), legi usor relatii, etc.

    Sfatul meu este, ca daca tu si asa traiesti dupa propriile atle norme cu care sti de-acord, nu te mai oftica daca oamenii isi extrima parerea liber (sperand ca ajuta un pic de critica). Asta e libertatea lor.

    Comment by Z | June 13, 2008 | Reply

  2. Inca o data folosesti modulatii ale frazelor doar pentru a conduce discutia in directia dorita de tine.
    Definitia cuvantului “anti-social” este mai mult decat simpla. “Se abate de la …”, si “reprezinta un pericol …” etc. Deci nu se vorbeste de inclinatii, de ceea ce imi place sau nu, de aspiratii, de preferinte etc, si de actiuni, respectiv ma abat sau nu ma abat. Simplu. Restul e proza, sau cum imi place mie sa spun, blogareala.
    Nu incerc sa gandesc prea mult fraza ta “nu iti place sa traiesti in societate”, ca vreau sa pastrez o nota placuta pe acest blog. Ma uimeste totusi ca tu consideri ca eu as merge la stanga doar pentru ca ceilalti merg la dreapta. E mult de explicat aici, insa din moment ce tu ai simplificat totul atat de mult, nu am sa ma pierd nici eu in detalii. Insa trebuie totusi sa precizez ca una este sa merg in stanga din incapatanare, si alta e sa merg din convingere.
    In legatura cu sfaturile, trebuie sa o zic si pe asta, nu primesc sfaturi decat cand le cer (citeste cartea Barbatii sunt de pe Marte, femeile ….. etc – sa nu crezi ca e de vina zodia sau orice altceva). Si ca si concluzie, nu ma “oftic” daca oamenii isi exprima parerea liber, si doar sunt putin consternat pe mine, ca pana cunosc toti oamenii din jurul meu dureaza putin, si apoi ei pot spune orice, ca a doua oara nu le mai trebuie.🙂
    Deci asta e, sunt relativ “in garda” pana-mi definesc granitele relatiilor mde orice natura, si apoi …
    Ne mai auzim.
    Hai sa-ti dau si tie un sfat: incearca sa-ti pastrezi obiectivitatea, chiar daca propriile conceptii isi pun amprenta in mod evident.🙂

    Comment by flpmihai | June 13, 2008 | Reply

  3. Obiectiv, logic si demonstrativ poate fi oricine, si in mod normal ajungi tot timpul la acelasi rezultat. Nu despre asta e vorba cred.
    cred ca e mult mai interesant cand aflii care e impactul comportamentului (oricare ar fi el, anti/ne..) asupra diverselor persoane din jurul tau (care conteaza). De ce? tocmai ca sa ii intelegi mai bine – comportamental vorbind.

    deci, comentariile mele vor fi in continuare subiective, cu obiectivul sa se descurce altii, cred ca sunt destui.

    Comment by Z | June 13, 2008 | Reply

  4. Doar un mic amendament am la ceea ce ai mentionat in ultimul comentariu: nu este vorba de “destui” care sa se descurce cu obiectul, ci mai constructiv ar fi sa fie “destule” care sa se descurce cu obiectul.🙂
    Ne mai auzim …

    Comment by flpmihai | June 13, 2008 | Reply

  5. sau asa….desi si ei ar tebui sa se descurce (chiar mai bine) daca vor o viata fericita :p

    Comment by Z | June 13, 2008 | Reply


Leave a Reply

