Reality check

Care este scopul vietii? Ce este fericirea?

Am avut placerea si totodata surpriza ca in urma unei discutii cu o persoana foarte draga mie, sa-mi clarific in cel mai simplu mod posibil, care este rostul vietii, si ce anume ne face fericiti.
As incepe mai intai cu un simplu dialog, precedent discutiei actuale. Am placerea de a detalia mai jos ideile principale ale acestei “discutii premergatoare”:
– Tu ce crezi ca te-ar face fericita? Adica care consideri ca sunt cele cateva elemente care daca s-ar implini, ai considera ca viata ta nu a fost traita degeaba?
– Pai, imi doresc …
– Nu ce iti doresti, ce crezi tu ca te-ar face fericita?
– A, pai nu stiu, trebuie sa ma gandesc.
– Astept …
– In primul rand cred ca o casa m-ar face fericita, o casa cu gradina, cu un catel si o pisica.
– Asa, si altceva?
– Sa fiu fericita alaturi de persoana iubita.
– Lasa asta, asta deja se intampla, si totusi nu poti spune ca esti 100% fericita sau implinita.
– Cred ca foarte important este sa devin o profesionista in ceea ce fac, sa fiu cunoscuta pentru ce am realizat, sa fiu capabila sa gestionez orice situatie oricat de dificila ar fi; si mi-as mai dori sa am ocazia sa gestionez anumite prioiecte, cu multe persoane implicate, cu multe sarcini solicitante etc;
– Ok, am acoperit cat de cat planul personal si planul profesional, mai e totusi si altceva?
– Da, cred ca foarte important este ceea ce reusesti sa faci pentru ceilalti. De exemplu, sa mergi macar o zi pe saptamana la un camin de batrani sa-I ajuti cu ceva, … nu stiu … sa nu treaca o zi fara sa faci un bine.
Discutia a fost mult mai ampla si mai interesanta decat reusesc eu sa descriu aici in cateva randuri, insa sper si cred in acelasi timp, ca am reusit sa creionez macar ideile principale.
Am continuat intr-o zi ulterioara acelasi subiect, insa cu o abordare complet diferita. Descriu mai jos franturi din discutia avuta, sau cel putin din ce-mi mai amintesc din aceasta discutie:
– Daca ar fi, fereasca D-zeu, sa nu mai fii, sa spunem in 8 luni, ce ti-ai dori sa faci in aceste ultime clipe, pentru a considera ca ai fost fericita?
– Pai mi-a dori …
– Gandeste-te bine, nu ce ti-ai dori, ce iti doresti.
– In primul rand, de exemplu, imi e dor sa ma joc afara, in parc, sa ma murdaresc, sa nu ma gandesc ca sunt persoana matura cu responsabilitati;
– Cred ca m-ar fascina si sa fac inconjurul lumii sa vizitez tot felul de locuri interesante.
– Altceva?
– Pai, as vrea sa spun fiecaruia ce gandesc, fara sa mai cenzurez frazele; as vrea sa le spun ce am avut sa le spun, insa la momentul resprectiv am ezitat;
– Si inca ceva, as vrea sa fiu cu tine; doar sa fiu cu tine. Cam atat.
Concluzia cred ca e mai mult decat evidenta. Daca in primul rand logica si-a facut simtita prezenta, si se vorbea de relizari sociale – casa, realizare profesionala, provocari in cariera, si ajutorul acordat celorlalti, in al doilea fragment, eliminand barierele logice prin “conturarea” trecerii in nefiinta, au aparut adevaratele aspecte ce conteaza in viata: sa nu mai fim sclavii atator reguli deconduita sociala (nu ma refer aici la comportamentul infractional), sa face efectiv ce gandim, ce vrem, ce simtim, sa nu ne mai fixam prioritati absurde care nu au de-a face cu nimic cu calitatea noastra de oameni, sa ne bucuram de orice lucru simplu, sa nu ne mai ferim sa spunem ce simtim.
Asta zic eu ca e fericirea. Atunci cand nu-ti mai propui nici un obiectiv clar in concordanta cu asteptarile sociale (sa ai casa, masina, servici respectabil, haine noi, sa mergi la opera, sa lasi batranii “in fata”, sa vorbesti frumos cu oameni care cu greu le poti atribui aceasta calitate etc) atunci esti liber sa faci ce simti, si sa te simti bine cu tine.
Pana atunci, mai ramanem asa cum suntem, si ne zbatem intre ceea ce vrem noi, si ceea ce se steapta de la noi.Ne mai auzim.

November 5, 2008 - Posted by | Uncategorized

No comments yet.

Leave a Reply

