Reality check

Amintiri – Eforie Nord

As fi vrut sa inteleg si eu macar o data care este deosebirea intre cei ce se simt extraordinar la mare la noi, si cei care vin dezamagiti sau deziluzionati dupa un sejur la Marea Neagra.

Sa facem o comparatie intre ce gasim aici la „noi”, si ce gasim „afara”.

Marea Neagra – Litoralul romanesc

Transportul – transportul cu trenul este mai mult decat confortabil, asta daca renunti la 2-3 beri, si-ti iti iei loc la cuseta sau la vagon de dormit. Aer conditionat, compartimente curate si ingrijite, lenjerie alba curata si sigilata, calatori „de treaba” etc. Chiar se poate si fuma daca vorbesti cu controlorul si iti spune care sunt statiile unde stationeaza trenul mai multe minute – doar cobori si te calmezi in consecinta.

Mancarea – se gasesc de toate – de la hamburgeri si shaworma avand ingrediente secrete (sa nu le spun dubioase), pana la restaurante selecte, pe malul marii, cu muzica romaneasca veche, (nu manele si house), cu o atmosfera deosebita. Mai este si posibilitatea foarte sanatoasa de a-ti gati singur mancarea, asa cum am facut eu de cateva ori, avand bucatarie utilata complet acolo unde am stat eu.

Cazarea – la fel, poti gasi tot felul de oferte, incepand cu localnicii care stau cu cheile in strada, asteptand turisti plecati in graba spre mare, si terminand cu hoteluri de lux si pensiuni deosebite.  Eu m-am cazat la Vila Rocco. Avand in vedere cum m-am simiti la ei, chiar le-am spus la plecare ca le raman dator cu un articol pe blog. Si sunt multumit ca am facut-o, desi nu cred sa pot explica suficient fiecare detaliu pe care l-au gandit cu atata grija, astfel incat sa ne simtit intr-adevar in concediu. Normal, daca pleci fara rezervare, risti sa te cazezi intr-un beci ceva, unde dusul si lenjeria de pat curata sa devina subit un lux. Insa, daca petreci cateva ore pe internet, poti gasi pensiuni avand conditii de cazare excelente.

Plaja – curata, intretinuta in fiecare seara si dimineata, nisip mult, loc suficient atat pentru paturi si paturele, cat si pentru sezlong-uri. Intr-adevar, spre seara se cam aduna ceva pet-uri si servetele de la gogosile alea cu gem, insa nu plaja e rea, ci o mana de oameni care nu prea stiu cum arata un cos de gunoi. Oricum, nu insist aici, caci seara oricum se strange tot, si plaja devine iar curata, numai buna pentru pescarusi sa-si dezmorteasca picioarele alea subtiri.

Apa – nu apa plata, apa marii. Limpede, chiare extrem de limpede. Am facut si cateva poze in care se vede clar fundul marii, dunele de nisip, si frumoasele mele picioare J, insa nu le postez, din dorinta de a-mi pastra blogul non XXX. Ideea e ca am gasit o apa calduta, in care ma incalzeam dimineata la rasarit, si in care ma racoream pe la ora 10 cand se facea mult prea cald.

Statiunea – eu am fost in Eforie Nord anul acesta, din dorinta de a mai schimba ceva. In anii precedenti am fost la Saturn. Nu am regretat deloc alegerea de anul acesta. A fost curat, plin de lume, muzica – atat buna si cat si mai putin buna, … a fost frumos.

„In afara” – Grecia, Bulgaria, Croatia, Turcia etc

Mai intai, pentru a evita eventuale comentarii de doi lei, gen: eu am facut ce-am vrut eu „in afara” cu doar 1.200 euro, tin sa precizez ca vorbim aici de concediu pentru doua persoane, angajate, cu rate, cheltuieli, responsabilitati etc. Pe scurt, vorbesc de un concediu in valoare de doua salarii medii pe economie, daca nu mai putin.

Transportul – din cate stiu eu, transportul este destul de scump. Singura varianta ar fi sa beneficiezi de oferta unei agentii, insa transportul nu se ofera decat la achizitionarea unei pachet de servicii. Ar mai fi autoturismul personal, insa daca faci un calcul: durata de utilizare a unui autovehicul, in cele mai bune conditii e de 10 ani, atunci valoarea de 10.000 euro impartita la 10 ani si apoi la 12 – rezulta 83 euro suplimentar la costul concediului. Daca mai adaugam si asigurarile (de raspundere civila obligatorie, si cea facultativa), costul benzinei, a taxelor de tot felul, precum si disconfortul celui ce conduce – vede clar ca nu e alegerea optima. Desigur, e alegera optima pentru cei ce au intr-un fel sau altul autovehicul. Eu nu am, si momentan nu-mi permit. Deci, revenim la idea de concediu pentru o familie cu venituri medii, pentru care am facut si comparatia.

In ceea ce priveste cazarea si masa, consider ca serviciile pot fi intr-adevar superioare „in afara”, insa se platesc. In Romania e mai greu, insa va asigur ca exista locuri unde serviciile de afara pot parea de-a dreptul desatisfacatoare. Ce se economiseste in cazul plecarii in strainatate, este timpul necesar unei corecte informari, care in Romania este sensibil mai mare.

Picture 082Despre apa nu mai zic nimic, caci deja am mentionat destule la capitolul „Litoralul romanesc”. Si stiti ceva?! Mai bine pun si o poza de la Eforie, sa nu aud comentarii nejustificate (ignorati-l va rog pe nenea din planul secund🙂 )

Despre plaja, nu pot spune ca ma incanta o plaja amenajata din cimet, beton, sau stanci – decat probabil pentru peisaj (ma refer aici la zonele stancoase, nu la cele „asfaltoase”, sau „cimentoase”).

Un atu de necontestat „in afara” este felul in care arata statiunile, civilizatia care se simte pretutindeni, placerea de a cunoaste locuri noi etc.

Uite ce: Ideea comentariului nu e sa denigrez avantajele unui concediu in strainatate, insa daca suntem sinceri cu noi, observam asa ceva nu e posibil fara o anumita suma de bani sa fara un autoturism. In cele mai multe cazuri, fara amandoua.

Ma deranjeaza insa ei ce au experienta unei statiuni dintr-o tara mai civilizata, iar apoi, hotarandu-se se mearga la mare in Romania pentru a cheltui 30% din ce au cheltuit alta data in strainatate, vin inapoi total dezamagiti, si incep sa critice cu nerusinare un litoral intreg, doar in baza experientelor singulare nefericite.

Ca incheiere, nu se poate sa profiti de faptul ca esti roman, sa mergi cu „nasul” – sa nu platesti bilet intreg, sa stai la cort la mare sa economisesti banii, sa mananci numai shaworma – ca restaurantele au preturi de …. restaurant, sa beri bere la PET – ca la doza e mai scumpa, sa-ti curga balele dupa tot felul de fete pe care nu le-ai putut impresiona „afara”, si sa faci zilnic insolatie ca nu ti-ai dat seama ca e soare afara – toate astea pentru a obtine o „distractie ieftina” – si apoi sa vii sa dai cu noroi in tot ce inseamna frumusetea unui concediu permisibil pentru oamenii de rand.

Am fost la mare, si m-as intoarce si azi daca as avea ocazia. Nici o statiune, si nici un litoral dintr-o alta tara nu poate compensa golurile imense pe care le au unii in suflet, din pacate. Asa ca nu va mai jignesc, ca deja e trist ….

July 20, 2009 - Posted by | Uncategorized

1 Comment »

  1. Buna, azi am gasit blogul tau si sa stii ca mi-a placut mult ce am citit. In acest univers al blogurilor romanesti, in care cei ce scriu dau de multe ori dovada de o imaturitate depasita doar de superficialitatea in gandire, blogul tau e o gura proaspata de aer. Felicitari. Dar sa revenim la tema pe care vreau sa o comentez: eu mi-am facut concedii si pe litoralul romanesc si pe afara. Si acum am cum sa compar. Am facut 3 concedii afara, fiecare de cate 10 zile. Familia noastra e formata din 3 persoane si, cu tot cu drumul, am cheltuit cam 1000 – 1200 de euro per concediu pentru doua dintre concedii (si 2087 euro pe al treilea. Ok, asta al treilea a fost poate cam scump, insa am fost curiosi sa vedem cum e la all inclusive. :)) Cele doua concedii care s-au incadrat in suma cheltuita de tine la Eforie nu au fost concedii de low-cost. Cazarile au fost in conditii foarte decente, asemanatoare cu vila Rocco pe care ai descris-o, la preturi la fel de decente (35 euro/noapte, respectiv 30 de euro/noapte camera), e adevarat ca luam micul dejun “in regie proprie”, insa pranzul si cina le luam la diverse restaurante si terase, ne-am satisfacut toate poftele (desi recunosc ca nu avem pofte extravagante sau costisitoare), am facut mici excursii in imprejurimi, per total ne-am simtit excelent. La aceiasi bani. E adevarat ca si eu credeam la fel ca tine, ca daca vrei un concediu ieftin “afara” inseamna sa faci rabat la calitate si sa te abtii de la orice cheltuieli, insa nu e deloc adevarat. Trebuie doar sa stii unde sa mergi. Si sa nu te comporti ca un roman. Se spune ca romanii sunt cei mai rentabili turisti afara, pentru ca ei sunt extrem de cheltuitori. Ca sunt mult mai cheltuitori decat vesticii. Ca nu se uita deloc la bani cand sunt in vacanta. Si am observat ca e destul de adevarat🙂 Poate si de aia s-a creat impresia ca un concediu afara e scump – pentru ca cei care au fost au cheltuit fara sa se uite…🙂 Am cam deviat acum, scuze…🙂 In fine, odata ce prinzi gustul concediilor afara, cand vezi ca se poate si fara mitocania romaneasca, fara sa fii inconjurat de oameni vulgari si needucati, oameni care nu stiu sa se relaxeze in concediu si sunt pusi mereu pe cearta, oameni care fac mizerie pe plaja, pe strada, peste tot, cand serviciile sunt de calitate si nu esti umilit pe banii tai, atunci iti este greu sa mai accepti un concediu in Romania. Un weekend mai merge, dar un concediu intreg… nici vorba. Cel putin deocamdata.

    Comment by G.M. | August 26, 2009 | Reply


Leave a Reply

