Reality check

Saratele – reteta perfecta

Normal ca reteta postata de mine nu putea fi altceva decat reteta perfecta. Mi-am facut curaj, si am facut saratele. Imi plac la nebunie, si recunosc ca e prima data cand le fac eu singur. Am vrut sa vad daca imi ies si mie, asa ca m-am auto-motivat, si m-am apucat de treaba. Oricum nu aveam ceva mai bun de facut, intrucat sotia mea si-a propus un obiectiv mult mai ambitios decat al meu, si anume sa faca tort de mere. Insa despre asta intr-un comentariu separat.

Sa incepem, sa nu pierdem timpul. Ca de obicei, va prezint mai intai principalele ingrediente folosite, urmand, tot ca de obicei sa actualizez lista pe masura ce-mi amintesc. Astfel, se pregatesc: 1 kg faina (neaparat sa fie Winny, denumire sub care gasim in Profi de la produse alimentare la izmene si betisoare igienice pentru urechi), o smantana de 200 – 250g (din acelasi Profi – sa moara de ciuda cei ce fac “shopping” in Kauffland), 2 oua (ale mele desigur, intrucat am dat bani pe ele. Ale cui sa fie?! Ce naiba.), un pliculet de chimen (denumit surprinzator tot … Profi), un pachet de margarina Unirea “a la ’89”, si “la piece de resistance” – 500 gr de branza sarata. Mai, nu glumesc aici. Nu merge vrajeala cu branza feta, cu telemea, sau cu un cas necajit luat din piata de la un tigan care se chinuie sa arate a taran. Vorbesc aici de branza serioasa, dintr-aia “concentrata” de se topeste vasul in care e pus. Asta se cumpara doar la la Alba. Nu, nu din Alba Iulia, ci din satul Alba, judetul Botosani, langa granita cu Ukraina. Nu exista inlocuitor pentru asa ceva. “Limited edition”, doar pentru cunoscatori.

Se framanta branza, sau se da pe razatoare cum am facut eu, ca e mai usor. Se adauga margarina, si se framanta alaturi de branza. Ca sa nu ma injurati, va dau un sfat: scoateti naibii margarina aia din frigider cu ceva timp inainte de a va apuca de treaba, ca altfel patiti ca mine – taiati margarina felii sa se mai incalzeasca, si tot va ingheata vreascurile cand o framantati. Cand s-a omogenizat (sau cand v-ati saturat sa va inghete mana intr-o margarina cu miros de branza si consistenta dubioasa), adaugati smantana, ouale, si o lingura de sare. A! Vital pentru saratele: nu uitati sa puneti chimen, cat considerati ca e necesar. Amestecati iar bine pana se omogenizeaza. A, sa nu uit – reteta initiala presupunea cantitati ceva mai mari de smantana si margarina, insa am zis pas. Deci, dupa ce am amestecat toate minunile astea, se pune faina treptat, si se incepe framantatul. La inceput, sa fiu sincer, framantatul consta de fapt intr-o amestecare scarboasa si indecenta intr-o compozitie nedefinita, insa pe masura ce adaugati faina, incepe sa semene a aluat. Se framanta bine. Cum, nu stiu. Ca eu mi-am belit mainile de marginile taioase ase vasului albastru pe care l-ati vazut in poza anterioara,  intrucat ligheanul nostru rosu pentru framantat era ocupat cu conceperea viitorului tort de mere de care v-am mai spus. Cand e gata aluatul, arata cam asa. Dupa ce arata cam asa, se pune 1 ora la congelator, sa poata fi “manipulat”.

Se scoate din congelator dupa ora mentionata mai sus (presupun ca aici puteti folosi propria dumneavoastra ora), se ia o parte din aluat, si se intinde pe masa de lucru, care la noi e in acelasi timp si masa de lucru pentru servici, si masa de luat cafeaua, si masa de fumat, si masa de … servit masa. Numai sa se spele bine fata de masa inainte. Asa, se tepeteaza cu faina suprafata de lucru, se intinde bine foaia cu o sticla de 1/2 l (altceva nu am gasit prin casa sa improvizez), si apoi se taie cu o minune dintr-aia facuta special pentru saratele. Apoi se ung cu ou (asta am uitat sa-l pun in lista initiala de ingrediente). Ce am folosit pentru uns, nu pot sa spun pe blog. Insa se ung. Apoi se mai presara putin chimen deasupra, si se aseaza in tava.

Se baga tava la cuptor, acceasi tava din Iasi, din Siraj. Se lasa la cuptor la o temperatura de fix […]. Mare tampenie si cu temperaturile astea din cuptor, parca ne-au nascut mamele noastre tinand in brate un cuptor cu afisaj electronic. Mai oameni buni, se lasa la fic mic, sa nu se arda, si cand considerati sa s-au copt, le scoateti. Si ar trebui sa arate cam asa:

In timp ce o tava (sau in cazul meu, doua tavi) se coace, se pregateste o noua foaie pentru saratele, si tot asa, pana se termina compozitia. Imi pare sincer rau ca nu pot fotografia mirosul saratelelor.🙂

In fine, cam asta e, eu sunt mandru de mine. Astea sunt saratelele, si, ca de obicei: Se servesc cu gura.

Later edit: jumatate din saratele au fost aruncatela gunoi Duminica noaptea la ora 24:00, deoarece a inceput oficial Postul Pastelui.

February 18, 2010 - Posted by | In bucatarie, Uncategorized

4 Comments »

  1. Buna ,sunt ionica sa stii ca te-am citit reteta cu mare atentie si am ras cu totu meu pana nu am mai putut ,de felu cum ai povestit toata procedura ,esti tare haios ,sa stii ca am sa probez si eu .Incearca si alceva ca esti tare talentat.Te pupam.

    Comment by IONICA | December 9, 2011 | Reply

  2. Buna Ionica. Ma bucur ca saratelele mele au devenit mega staruri🙂
    Ma scriu, insa acum scriu pe hartie mai mult, intrucat pregatesc o carte. M-am surprins razand de unul singur cu voce tare cand reciteam un text de revizuit, si m-am gandit sa continui pana o termin (sau pana sunt eu terminat).
    Va invit totusi sa ma urmariti pe http://www.flpmihai.blogspot.com, m-am mutat acolo de ceva timp.
    O seara exeptionala,
    Mihai

    Comment by flpmihai | December 9, 2011 | Reply

  3. eti super tareee!!!!!bravisimo ragazo!!!ai un talent in a povesti bravo tiee,folosesteti talentul!!!!ps.da si saratelele arata bine..

    Comment by mihaela | March 27, 2012 | Reply

    • Multumesc🙂 Pacat ca gustul nu se vede :)))))

      Comment by flpmihai | March 28, 2012 | Reply


Leave a Reply

